دیابت خطر شکستگی استخوان را تشدید می‌کند

4 اکتبر 2016- بر اساس بررسی جامعی که توسط کارشناسان بنیاد بین المللی پوکی استخوان(IFO) انجام شده است، افراد مبتلا به هر دو نوع دیابت 1 و 2 در معرض خطر شکستگی استخوان بیشتری نسبت به جمعیت عمومی قرار دارند.

خطر شکستگی لگن درافراد مبتلا به دیابت نوع 1، بسیار نگران کننده است زیرا این خطر در افرادی با متوسط سنی 65 سال، 6.5برابر بیش از جمعیت عمومی است. خطر شکستگی استخوان لگن در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، 2.5 برابر بیش از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

در این بازنگری که نتایج آن در مجله‌ی the Nature Reviews Enocrinilogy  journal منتشر شده است، مشخص گردید که دیابت می‌تواند بر سلامت استخوان‌ها تأثیرگذارد.

دلایل خطر شکنندگی استخوان شامل عوامل متعددی از جمله هاپیرگلایسمی است و هر چه مدت زمان ابتلا به دیابت طولانی تر باشد، خطر ابتلا به عوارض استخوانی بالاتر است.

استاد Ferrari، مدیر بنیاد بین المللی پوکی استخوان(IOF Bone) و رئیس کار گروه دیابت و استاد  بیمارستان دانشگاه ژنو در سوئیس گفت: درحال حاضر، هیچ دستورالعملی در مورد چگونگی شروع درمانهای ضد پوکی استخوان و مرحله‌ی شروع این نوع از درمان‌ها برای افراد مبتلا به دیابت وجود ندارد.

او افزود: از نقطه‌ی نظر پزشکی درمانهای ضد دیابت نوع 2، که تأثیری بر سلامت استخوانها ندارند و یا تأثیرات مطلوبی بر متابولیسم استخوانها دارند نظیر متفورمین و درمانهای مبتنی بر incretin، ترجیح داده می‌شوند، درمقابل در مصرف داروهایی مانند TZDsباید با احتیاط استفاده شوند. TZDsیا تیازولیدین دیونها گروهی از داروهای ضد دیابت نوع 2 هستند که از جمله می‌توان به داروی اکتوس (پیوگلیتازون) از این گروه دارویی اشاره کرد.

پرفسور Benedetti، مشاور ارشد برنامه‌های بنیاد بین المللی دیابت(IDF) و یکی از اعضای گروه کاری در IOFمی‌گوید: آگاهی متخصصان سلامت از شکنندگی استخوان افراد مبتلا به دیابت به عنوان یکی از عوارض شدید دیابت بسیار مهم است. استراتژیهای پیشگیرانه در مورد پوکی استخوان باید از مراحل اولیه‌ی بیماری اجرا شود، در عین حال ارزیابی خطر شکستگی استخوان به عنوان یکی از برنامه‌های روتین در این جمعیت در معرض خطر، برای به حداقل رساندن تأثیرات عوامل بالینی که به عنوان علل احتمالی فرکانس بالاتر شکستگی استخوان درافراد دیابتی شناسایی شده‌اند، باید انجام گردد.

 او افزود: ما امیدواریم که با افزایش آگاهی بالینی، تحقیقات جاری و ابداع داروهای جدید خاص، فرصت‌های جدیدی برای بهبود سلامت استخوان در افراد مبتلا به دیابت درآینده ایجاد شود.

 منبع: www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/diabetes-poses-higher-bone-fracture-risk-91042189.html